“Veel ruis, weinig signaal”: Om Ter Saaist in de krant

Schrijft Kristof Hoefkens in De Standaard vandaag:

“Veel ruis, weinig signaal”, Vlaamse blogs in De StandaardHelaas, wie de meestbezochte blogs van Vlaanderen doorploetert, kan niet anders dan de wenkbrauwen fronsen. Illustratief is dat op de Clickx-verkiezing twee sites met kleurrijke namen als de bitches en om ter saaist het virtuele podium vulden. Vorig jaar werd ‘blog van het jaar’ zelfs nog gewonnen door de softpornoblog 2 Girls.

Geen idee of Kristof mijn theorietje daarover gezien heeft, maar die “kleurrijke namen” moeten het inderdaad gedaan hebben. Afgaand op onze plaats halverwege het algemeen klassement heeft een minderheid van de 63.770 stemmers (bron), ook een keuze aangevinkt in de categorie “groepsblogs” (de andere blogcategorieën scoren nog lager).

Al bij al moeten dat toch nog een aantal duizenden zijn geweest voor ons, maar dat klopt dus helemaal niet met onze bezoekersaantallen en de click-throughs van de wedstrijdsite. Met andere woorden: een groot deel van de stemmers in de blogcategorieën heeft gewoon effe hun ogen laten glijden hebben over een lijst namen die ze verder niet kennen en er de leukste uitgepikt.

Wat meteen verklaart waarom cryptische namen als MouseOver en Stew helemaal onderaan eindigen, terwijl we die op basis van originele inhoud zelf veel hoger hadden gezet (in elk geval hoger dan onszelf 🙂 ).

Nu, dat ligt aan het mechanisme van de wedstrijd natuurlijk, ik weet niet of je daar meteen pessimistische gevolgtrekkingen mag aan vasthangen:

Buitenlandse blogs hebben meer aanzien. Toen Londen in juli 2005 werd opgeschrikt door aanslagen, waren het bloggers die de eerste relevante en correcte berichten brachten, niet de traditionele media. Toen kranten en televisiezenders zich nog beraadden over het al dan niet publiceren van schokkende foto’s van orkaan Katrina in New Orleans, gooiden bloggers die beelden al online.

Euhm, is dat allemaal zo…? Ooggetuigen hebben nu de middelen om hun materiaal de wereld in te sturen – maar in de praktijk krijgen ze grote verspreiding wanneer dat materiaal dan toch weer door traditionele media wordt opgepikt. Op andere opwerpingen als:

Het Vlaamse internetlandschap is behoorlijk schraal in vergelijking met, bijvoorbeeld, de VS.

is het antwoord “Schaalgrootte, schaalgrootte, schaalgrootte…“. Overigens kan ik het niet beter argumenteren en nuanceren dan lvb en MV in het artikel zelf. Misschien toch nog effe:

Maar zolang de Vlaamse internauten hun blog blijven beschouwen als een virtueel dagboek, zal de Vlaamse blogosfeer nooit meer zijn dan wat het nu is.

Wat is daar verkeerd mee 🙂 ?. “Internauten” zijn geen aparte bevolkingsgroep… Blogs zijn gewoon een medium, een handig, populair en goedkoop formaat – wat je ermee doet staat daar los van. Je zou net zo goed de “Vlaamse balpenhouderij” ter verantwoording kunnen roepen voor het gebrek aan maatschappelijk engagement bij het hanteren van de schrijfstok. Wat ons betreft: wij, Pieterr en Hidh blijven op dit saai weblog onze dagelijkse onnozelheid (oei da’s iemand anders) onzin posten die we voor het blogtijdperk elkaar per email stuurden.  Geen hogere ambities!

Oh ja, normaal reageren we niet op wat de pers over ons schrijft hoor 😉 , ’t is maar dat Bart Van Belle het zo vriendelijk vraagt 🙂 . Ter aanvulling de pdf versie van het artikel (voor het geval de link achter de abonnee login verdwijnt).

Dit bericht werd geplaatst in blogosfeer, De Standaard, Kristof Hoefkens, medium, Om Ter Saaist, P, publiceren, site van het jaar, Standaard, verkiezingen, Vlaamse bloggers, Vlaamse Blogosfeer, Vlaanderen. Bookmark de permalink .

12 reacties op “Veel ruis, weinig signaal”: Om Ter Saaist in de krant

  1. Els zegt:

    Het artikel in de standaard is totaal irrelevant. Volgens mijn bron slaat de titel ‘veel ruis, weinig signaal’ op de comments in een krant, niet op het blofwereldje in belgie. Wat een subjectief, neerslachtig artikel. Dat van die namen klopt ook niet echt. Voor iedere mens die lukraak een naam aanklikt is er ook één die even kijkt naar de inhoud van de blog (’t is maar op een link te klinken). Eerlijk gezegd, ik zou nooit op “om ter saaist” stemmen, als ik die blog niet kende, want ik zou meteen denken: bof, als die mensen zichzelf saai vinden, zal het wel waar zijn zeker?:)

    Ik vind het jammer dat DS jullie site in die zin vermeldt!

  2. Pieterr zegt:

    Hey Els,

    nog even over mijn redenering over de “kleurrijke naam” als reden voor ons hoog aantal stemmen: ik weet niet hoe het bij andere blogs zit, maar wij hebben daar eigenlijk niet zoveel meer bezoek gekregen door die verkiezing.

    Je kan het zelf zien aan de trafiek van de afgelopen maanden versus die van de laatste maand (niet verschieten, die piek op 6 december komt niet van Sinterklaas maar van Tom Boonen) en.

    De ingebouwde statistieken van WordPress.com zijn wel niet zo denderend, maar als ik met de muis in mijn dashboard over de “live” grafiek ga, kan ik de bezoekersaantallen per punt aflezen.

    Ik geef je even de gemiddelden per dag mee van de afgelopen maanden:

    418 juli
    325 augustus
    402 september
    325 oktober
    370 november

    (gemiddeld 368 over die periode)

    Het gemiddelde van de 16 dagen dat de stemming open was, was 407 – over de lengte van die 16 dagen hadden we maximaal een dikke 600 bezoekers meer dan normaal.

    Als Sie Toe Bie 1128 stemmen haalt met een plaats in de staart van de rangschikking, dan moet dat bij ons een aantal duizend (tussen de 2 à 4000 schat ik zo) stemmen zijn…

    Dat is op geen enkele manier te rijmen met het beperkte vaste lezerspubliek van dit blogje en het extra bezoek van die max 600 doorklikkers…

    Vandaar mijn vermoeden van het “kiezen van een leuke naam” door deelnemers aan die wedstrijd die denken dat ze overal iets moeten invullen en eigenlijk niet weten waarop ze stemmen… TENZIJ … dat valt me nu plots te binnen… tenzij de aantallen stemmen voor de site van het jaar allemaal met een factor zijn opgeblazen :-D.

    Met minstens dezelfde factor als de deelnemerscijfers van betogingen 😉

    Tenslotte leeft Clickx van de advertenties, en is het belangrijk dat ze aan adverteerders kunnen demonstreren dat ze niet alleen maar die boekskes produceren, maar dat mensen die ook lezen, en meer nog, tot actie overgaan op basis van wat ze lezen…

  3. Els zegt:

    En mensen die lezen via de feedreader en niet doorklikken, tellen die? (me, I wouldn’t know)

  4. Pieterr zegt:

    Dat speelt mee, maar zal niet veel aan de aantallen veranderen – meer dan 100 zullen het er niet zijn.
    Ik heb wel geen Feedburner (kan niet hier op WordPress.com), maar in de Google Webmaster tools kan ik zien dat er in totaal 41 mensen dit volgen met Google Reader en de Google gepersonaliseerde homepage samen (dat zijn tegenwoordig de populairste manieren).

  5. Pingback: de kwaliteitskrant « ivan deboom

  6. Pingback: veel ruis, weinig signaal « Hoofdtelefoon

  7. Benjamin zegt:

    Ach, het is – weeral- een protectionistische reflex van de ‘traditionele’ media. Toen enkele jaren geleden nieuwsites als Eurosong.be succes kregen, wilden ‘officiële’ journalisten hen ook de toegang ontzeggen op persconferenties van tv-programma’s. Uit angst voor concurrentie en broodroof?

  8. Pingback: Waakhonden en hun storm « kleine Clarisse en co

  9. Pingback: En heeft Doris Lessing dan echt ongelijk? « Om ter saaist

  10. Pingback: Waanzinnig

  11. Pingback: Mediamosted bij media: Sywert van Lienden en het Kristof Hoefkens-verwijt « Talk of the Town

  12. Pingback: Metatale Top100 - Wablief?! | Orange Tree

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s