Toch weer blij dat ik homo ben…

vrouwen hebben pensioengat

(in de categorie vrij associëren met krantekoppen)

Dit bericht werd geplaatst in associatie, bizar, H, homo, kop, krantekop, pensioen, pensioengat, vrij associëren met krantekoppen, vrouwen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Toch weer blij dat ik homo ben…

  1. Uw Moeder zegt:

    Bent u een homoman of een homovrouw?
    Zie lancering van een nieuw (en overbodig, naar mijn mening) Nederlands woord hier: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/62570/2007/11/27/Hiv-stijgt-dramatisch-bij-homomannen.dhtml

  2. Pieterr zegt:

    Liefste Moeder,

    “homoman” is helemaal geen nieuw woord, en is evenmin ontsproten aan het brein van de DeMorgenJournalist.

    Voor zover ik me kan herinneren wordt het al heel lang gebruikt door holebi’s of organisaties die met holebi’s bezig zijn (zoals ook door Sensoa, dat o.a. preventie naar homomannen doet)

    Waarom dat woord dan en niet gewoon “homo’s”? Een sluitende uitleg zal wel niet te geven zijn omdat taal een diffuus ding is waarover mijn mening net zo goed is als de jouwe, maar ik vermoed dat er twee aspecten zijn:

    1.
    Heel wat mensen houden er niet van om te praten over “homo’s” omdat het reduceert tot een seksuele voorkeur. Als je “homomannen” zegt, dan geef je aan dat het over individuen gaat (met elk hun eigenschappen, interesses, persoonlijkheden enz) die dan ook toevallig allemaal homo zijn – het homo-zijn is gewoon een aspect, maar niet allesdefiniërend. Ik geef toe, die uitleg is aanvechtbaar, maar ik denk dat heel wat homomannen (ha!) het zo aanvoelen.

    2.
    Misschien nog belangrijker: het neemt verwarring weg. Er zijn ook nog steeds mensen die denken aan mannen én vrouwen als ze het over homo’s hebben – zeker als je er andere talen gaat naast leggen: “gay people”, “gays”, “queers”, slaat meestal op mannen én vrouwen. Ik ken zowaar vrouwen die zich eerder homoseksuele vrouw of zelfs homovrouw dan lesbienne noemen (opnieuw is dat in het Engels nog meer voorkomend: “gay woman”).
    Dat kan zowel een gevoelskwestie als een kwestie van “queer politics” zijn: zelfbenoemde “gay women” zijn vaak vrouwen die zich thuis voelen in gemengd gezelschap met homomannen en dus het gemeenschappelijk aspect “gay” benadrukken, sommige lesbische vrouwen dan weer identificeren zich veel eerder met andere vrouwen, dan met homomannen (die volgens hen dat net zo goed als heteromannen seksistisch kunnen zijn of machogedrag ten toon spreiden).

    Verwarring troef dus, en voldoende reden om het te gaan hebben over “homomannen” en “lesbische vrouwen” als je geen misverstanden wil. En als je iedereen wil benoemen die niet-hetero is, dan kan je gewoon het assemblagewoord “holebi” gebruiken, dat klinkt nog fris en vrolijk ook.

    Maar wat mij nu nieuwsgierig maakt: is “Ons Vader” eigenlijk een MeeMoeder? Geef toe dat het ook bij U enigszins verwarrend is allemaal…

  3. hidh zegt:

    @Ons moeder: Voor het antwoord: http://omtersaaist.net/about/

    Tja, maar als homo van homoseksueel komt, dan heb je natuurlijk zowel homomannen als homovrouwen.

  4. hidh zegt:

    (en mijn lief zit weer op zijn stokpaardje zie ik)

  5. Pieterr zegt:

    en onze comments hebben elkaar gekruist zie ik

  6. hidh zegt:

    Ha ja, één ziel, twee gedachten hé

  7. pieterr zegt:

    Nu weet ik niet welke versie ik het klefst vindt…

  8. hidh zegt:

    Goh, al 43 google hits voor een woordspeling die ik net verzonnen heb…

  9. Uw Moeder zegt:

    Ik was die term “homoman” ook al tegengekomen bij De Standaard. Volgens mij gewoon letterlijk uit een persbericht.

    Ik vind de term “homoman” persoonlijk vrij belachelijk. Maar da’s waarschijnlijk omdat de term “homo” voor mij gaat over persoonlijkheid en alles wat ge hierboven uitlegt, en zich niet alleen beperkt tot seksuele voorkeur.

    Homovrouw vind ik nog belachelijker. Ofwel zegt ge “homoseksuele vrouw” of “lesbische vrouw” of “lesbienne” of weet ik wat, maar het woord “homovrouw” doet mij betekenisgewijs denken aan “voetballersvrouw”. Dus een homovrouw is dan de vrouw/echtgenote/partner van een (eventueel verdoken) homo. Hmm, interessant 🙂

    Dat van Ons Vader en MeeMoeder, wat bedoelt ge daarmee? Trouwens, met de interpretatie van foto’s moet ge voorzichtig zijn. Gij kunt ook met een stickerke op uw hemd rondlopen met “Elvis Presley” erop hè.

  10. Benjamin zegt:

    Er is nog een puntje 3 (of 2bis)

    Homo is de afkorting van homoseksueel. Letterlijk al wie op het hetzelfde geslacht valt. Lesbiennes zijn ook homoseksueel. Met homoman specifieer je.

    Preventie-organisaties zoals Sensoa spreken trouwens ook van over MSM, Mannen die Seksen met Mannen. Omdat ‘homo’ een hele lading socioculturele lading dekt, en niet alle MSM ‘homo’ zijn.

  11. Walter zegt:

    Zolang ze ni komen vertellen dat ze “holebi” zijn, vind ik het prima. 🙂

  12. Da Dame zegt:

    Laten we het gewoon houden op holebi’s, homo’s en lesbiennes… en inderdaad, als je zo’n artikel leest, toeme toch!

    Ik hoor in elk geval al niet bij “veel vrouwen” Ik heb nog een best aantrekkelijk kontje… of een spaarplan :p

Geef een reactie

