Ik wist het wél…

… dat van die eedaflegging.

Maar de Brabançonne zingen, nee, dat had ik ook niet gekund. En verder zal Leterme het blijkbaar niet gemakkelijk hebben als premier in de Franstalige pers :-). (via)

Update: hieronder toegevoegd een ondertiteld fragment voor de Nederlandse vrienden in het middagjournaal van de VRT, waar de RTBF-journalist wordt bevraagd naar zijn motivatie, en nog eens verwezen wordt naar de illustere “Vlaamse onafhankelijkheid”-uitzending van RTBF.

Dit bericht werd geplaatst in 21 juli, België, Brabançonne, hallucinant, Leterme, Marseillaise, Nationale Feestdag, nationalisme, P, patriottisme, Reynders, RTBF, surreëel, Te Deum, Verhofstadt, Vlaanderen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Ik wist het wél…

  1. hidh zegt:

    een ondertiteld fragment voor de Nederlandse vrienden

    Wie was het ook weer die mijn Nederlandse vrienden voortdurend voorhoudt dat Vlaamse en Franstalige jongeren met elkaar steeds vaker in het Engels moeten communiceren, omdat nu ook de Vlamingen de taal van de ander niet meer machtig zijn?

  2. pieterr zegt:

    OK dan…
    Voor de Nederlandse vrienden en de Vlamingen het het RTBF-Frans niet meer kunnen volgen!

  3. Pingback: Yves Leterme: Marseillaise vs. Branbançonne « Ecce Homo

  4. Ecce Homo zegt:

    Ik wist het ook 🙂

    De RTBF wordt nu beschuldigd om YL te ‘zoeken’, dat de zender vooringenomen is. Is die attitude ook niet vooringenomen?

    Leve komkommertijd!

  5. Pingback: Leopold qui? « Tussen dromen, idealisme en werkelijkheid…

  6. osahi zegt:

    Er is toch een verschil tussen de Brabanconne niet kunnen zingen en gewoon een compleet ander lied aan te zetten. Iedere Belg kan toch zijn volkslied op zijn minst neuriën. Had Leterme gewoon in het Nederlands de eerste 2 lijntjes gezongen…

    Soit, ‘k heb het sowieso al niet voor die man, die ik politiek gezien gewoon hol vind, zijn attitude bij het Te Deum is in principe gewoon schandalig voor een kandidaat premier. Dat je niet weet waarvoor 21 juli staat, ok. Dat je het Belgisch Volkslied niet volledig kan zingen ook. Maar dat je gaat bellen tijdens de viering en de Marçailleise aanheft, da’s gewoon erg…

  7. pieterr zegt:

    Oei Osahi, nu breng je me in verlegenheid.
    Ik probeer wanhopig de Brabançonne te neuriën, maar ik vrees dat ik ergens tussen de Vlaamse Leeuw en de Internationale in uitgekomen ben… Of zou het dan toch ook weer de Marseillaise zijn?

    Telefoneren in de Mis vind ik ook erg, dat mocht ik vroeger ook nooit van mijn mama.

    Nu, maak je niet ongerust: Letermes Nederlandse spindoctor zal het wel weer recht trekken!

  8. pieterr zegt:

    Interessant interview met Dehaene in Le Soir:

    Je constate qu’une nouvelle génération d’hommes politiques en Flandre ne parlent plus le français. Bientôt, nos négociations gouvernementales se dérouleront en anglais !

  9. Ecce Homo zegt:

    Interessant artikel ja. En dan Engels is niet zo ver van ons bed. De G.P. F1 van België heet officieel Belgian Grand Prix.

  10. Pingback: Radio Milles-Collines versus de collaboratie: Deborsu en Leterme aan elkaar gewaagd? « Om ter saaist

  11. Pingback: Gay Paris (1) « Talk of the Town

Geef een reactie

