Tijd en kostbaarheid

Douche radio audiosonic

H, mijn favoriet studie-object voor deze blog, heeft een doucheradio gekocht. “Een wat??”, hoor ik u zeggen?

Een doucheradio, yep: een waterdicht ding met een hanghaak, zodat je het nieuws niet hoeft te missen onder de waterstralen. 8 Euro. Voor weinig flexibele geesten zoals de mijne die eigenlijk nog nooit een radio hebben gekocht*, blijft het concept radio vastgeroest op de vorm waaronder ik radio’s voor het eerst tegenkwam: een klein boekentasje groot, prijsklasse 100 tot 250 euro (was toen nog in Belgische franken/Nederlandse guldens uiteraard).

Maar de wereld stormt vooruit, en radio is commodity geworden. Net zoals al die andere dingen die vroeger schaars en nu mass-produced, goedkoop en alomtegenwoordig (telefoons, computers, kleren, meubels, voedsel …).

Wat alvast niet voor commoditization in aanmerking komt: tijd (**). Toen dingen nog kostbaar waren maar onze tijd goedkoop gingen we zelf maar zitten prutsen aan onze spullen (kleren verstellen, apparaten repareren, voedsel verbouwen…).

Nu hebben we hopen (wegwerp)spullen waar we zo weinig mogelijk tijd proberen aan te verliezen. Integendeel, ze moeten ons helpen om die laatste paar minuten nuttig doorgebrachte tijd uit onze beperkte 24u/dag te knijpen.

Niet zo gek dan toch, die H, met zijn aankoop van 3 dagelijkse minuten aan het zachte prijsje van 8 euro.

* OK dan, ééntje, maar dan ingebouwd in een auto. Dat is dan ook de enige plek waar ik naar de radio luister. Radio is ook een feature van mijn telefoon, maar één dat ik nog nooit gebruikt heb…
** Ruimte is een ander, maar over de vastgoedmarkt gaan we het wel nog een volgende keer hebben :-). En het argument van de eindige en ongelijk verdeelde natuurlijke resources vergeten we voor het gemak ook maar even.

Dit bericht werd geplaatst in commoditizering, duur, economie, geld, goedkoop, massaproductie, P, radio, schaarste, te weinig tijd, tijd, tijd besparen, tijd tekort, wegwerp. Bookmark de permalink .

6 reacties op Tijd en kostbaarheid

  1. hidh zegt:

    Zijn wel 10 dagelijkse minuten natuurlijk – of misschien wel 15 inclusief scheren, tandenpoetsen en mooi maken…

  2. Pingback: Alles gaat sneller. Letterlijk. « Om ter saaist

  3. joen zegt:

    Waar komt dat ding eigenlijk vandaan?

    (Ik heb me vandaag suf lopen zoeken naar een doucheradio – de madam bij Blokker bekeek me zéér vreemd toen ik het woord gebruikte – tot ik me een zeker stukje op Om Ter Saaist herinnerde…)

  4. hidh zegt:

    Ik heb hem van de Mediamarkt, laatst zag ik ze er nog. Was wel in Nederland, weet niet of dat verschil maakt.

  5. pieterr zegt:

    Goh, als die mannen van Metatale ooit iets gaan doen rond doucheradio’s, dan zullen ze onze invloed wel naar waarde weten te schatten zeker?

  6. hidh zegt:

    Ja, zeker als ze doorkrijgen hoe trendsettend wij zijn!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s