Sagen Sie mal du! / Ni får säga du!

Niet alleen loopt half Europa inmiddels in kleding van H&M, en woont een minstens even groot deel op en tussen Ikea-meubels, ook in andere opzichten is het Zweedse cultuurimperialisme zeer succesvol.

Volgens de Volkskrant in elk geval is de informele bedrijfscultuur van Ikea er mede de oorzaak van dat de Duitsers hun formele veren afleggen: Duitsland dutzt steeds vaker.

En dat is mooi, want de verschillende u/jij-cultuur in het buitenland kan best verwarrend zijn. Het doet me denken aan de eerste ontmoeting destijds tussen (Vlaamse) P en (Nederlandse) R. Na een tijdje over-en-weer gebabbel zei die ineens met een ernstig gezicht tegen P: “Je mag best jij tegen me zeggen hoor!”

Dit bericht werd geplaatst in du, Duitsland, dutzen, gij, H, H&M, Ikea, jij, Nederland, Nederlands, Sie, tutoyeren, u, vlaams, Vlaanderen, Zweden, Zweeds. Bookmark de permalink .

3 reacties op Sagen Sie mal du! / Ni får säga du!

  1. pieterr zegt:

    Ha!

    Ik had wel gedacht dat het er nog wel van ging komen!

    En voor de Nederlandse lezers leg ik het nog even uit: Vlamingen zijn helemaal niet beleefd. Ze gebruiken gewoon het archaïsche “gij” ipv “jij”, en in het lijdend en meewerkend voorwerp wordt dat dus “u”. Maar dat is geen beleefdheidsvorm.

    Met een schemaatje:


        Formeel     Informeel
    NL  U. Voor U.  Jij. Voor Jou.
    VL  U. Voor U.  Gij. Voor u.

  2. joen zegt:

    Haha! Zei jij echt ‘U’? Ik heb daar de grootste moeite mee. Zelfs tegen ouderen, bazen, volslagen vreemden… Ik pleit voor een algemeen gebruik van ‘jij’. Veel gezelliger, toch?

  3. pieterr zegt:

    Nee, ik zei “gij” tegen u :-).

Geef een reactie

