Drama media: commercie en lekker ouderwetse fotomanipulatie

Te gek om los te lopen: Patrick De Witte (maker van absurde TV-humor à la ‘De Vloek van Vlimovost’) legt een fotomanipulatie in Het Laatste Nieuws bloot:

Mannetjes worden er bijgeschilderd om de betoging nog grootser te laten lijken?

De omcirkelde mannetjes werden erbij gephotoshopped op het voorpaginaverslag van de “Joe Van Holsbeeck“-mars in Brussel. Nog gekker (en klungeliger) deze dubbele Paola in het Zuidoost-Vlaams weekblad De Beiaard (via lvb.net):

Dubbele Paola op bezoek in Brakel

Waarom gaat een kranten redacteur sjoemelen met foto’s? Waarom doet hij zoveel moeite om het te doen lijken dat er veel volk is, dat je daar écht op de koppen kon lopen?

Manipulaties van foto’s doen ons onmiddelijk denken aan donkere tijden en dictators. Stalin die zijn rivaal Trotski uit de geschiedenisboeken deed schrappen en van foto’s weghalen:

Trotski en Lenin Trotski weg!

Leven we nog steeds in Stalintijden? Moet die redacteur dat doen omdat één of andere politicus gebeld heeft met de hoofdredactie? Omdat hij zijn job verliest als het Hof slechts een armzalig verregend hoopje schoolkinderen naast Paola ziet? DramademocratieDie kans lijkt me klein. Ideologische aanhorigheid heeft al lang plaatsgemaakt voor commerciële belangen. Maar dat brengt zo zijn eigen manipulaties mee.

In 2001 schreef VUB-prof Elchardus een boek over de de overgang van een verzuilde naar een geïndividualiseerde maatschappij. Een overgang waardoor we er niet noodzakelijk vrijer op worden, betoogt hij, maar meer en meer een speelbal van de wetten van de markt.

Wie is die markt dan? Dat zijn wij. Jij en ik. Doorheen onze dagelijkse keuzes voor (media)consumptie vormen wij de markt. Als we aan een krantenstalletje onze ogen laten glijden over de foto’s, dan spreken die voorpagina’s ons aan waarop er het meest lijkt te gebeuren. Die ons het meest het gevoel geven: “hier is er écht wat aan de hand”, daar moet ik meer van weten. Wij zijn het ook, die ons voortdurend laten verleiden door hitsige koppen en sprekende foto’s , op papier en op het web. Zodat we gaan leven in een schijnwerkelijkheid, een opeenvolging van dramatische incidenten. Een werkelijkheid waar politici het al lang opgegeven hebben om nuance te brengen, maar ze zich gedragen als soap-acteurs en zoveel mogelijk mee surfen op de waan van de dag. Aldus nog Elchardus :-).

Wat die schijnwerkelijkheid betreft: eigenlijk hoef je het niet eens zover te zoeken – kijk gewoon in je eigen leven. Dat feestje van vorige week was eigenlijk doodsaai, maar in de verhalen achteraf was het the hottest place on earth (we kunnen toch niet toegeven dat we naar saaie feestjes gaan??). Als ik verslagen lees van evenementen waar ik heen geweest ben, vraag ik me soms af of ik niet in een zaal ernaast gezeten heb. De verslaggever zal namelijk steeds de meest frappante quotes samenrapen. De meest sprekende foto’s. Uit het verslag spreekt een intensiteit waardoor je het gevoel krijgt als lezer: “Shit, had ik daar maar bij kunnen zijn”. Tenzij je erbij geweest bent 🙂

Oh, en fotomanipulatie: nooit de behoeft gevoeld om je herinneringen op te leuken? Wat vind je van deze “Unwanted person removal” dienst bijvoorbeeld…

Unwanted person removal

Moraal van het verhaal: zoek geen samenzweringen, begin bij jezelf. Nooit meer een snertgazet kopen, ook al maakt die foto je zo nieuwsgierig. En in het onwaarschijnlijk geval dat je in het zuiden van Oost-Vlaanderen woont, gooi die Beiaard buiten, ook al wil je weten wat er om de hoek is gebeurd. Je had er maar zelf bij moeten zijn, in plaats van voor de surrogaatervaring te gaan. Ook al is de werkelijkheid vaak een stuk prozaïscher dan de verdichting. Maar wel écht. Echt!

Update 15 juni:

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in fotomanipulatie, geschiedens, Het Laatste Nieuws, P. Bookmark de permalink .

7 reacties op Drama media: commercie en lekker ouderwetse fotomanipulatie

  1. PcV zegt:

    Professor Prevenier (historische kritiek, RUG) wist daar superboeiende dinges over te vertellen. En inderdaad, er wordt nogal wat afgemanipuleerd in de communicatie-wereld; op alle vlak. Ik kan daar een serieus boomke over neerpoten, maar dan zitten we hier voor een paar uur:-)
    btw, ik heb een apple en enkel via Safari kan ik antwoorden op je Blog. Internet explorer geeft geen name- en email vakje.
    Groeten!

  2. pieterr zegt:

    “Internet explorer geeft geen name- en email vakje.”

    Ben je zeker dat je dan met Internet Explorer niet ingelogd bent als WordPress.com-gebruiker?
    Browsers hebben hun eigen cookie-huishouding, het zou dus best kunnen zijn dat deze blog je herkent als de ene gebruiker met IE en als een anonieme gebruiker met Safari.
    Ook groeten!

  3. PcV zegt:

    Ik heb alles afgesloten en terug geprobeerd, maar probleem blijft hetzelfde. Ik heb het soms met andere sites ook. Via Safari lukt alles hier, IE is een ramp.

  4. Eric zegt:

    Geknoei bij HLN:

    Het gaat niet om een aantal klonen maar om twee groepen van respectievelijk +/- 50 en 10 mensen die gekloond werden.

    Kijk maar es goed.

  5. pieterr zegt:

    Ja klopt, ik heb nadien andere bewerkingen van de foto’s gezien waar dat mooi aangegeven was.

  6. Pingback: Photoshop boys en girls straks zonder job: fotomanipulatie voor iedereen « Om ter saaist

  7. Pingback: Fotomanipulatie door de jaren heen « Gregory Spreutels's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s