Delhaize versus Albert Heijn

Moet ik nu als ervaringsdeskundige mee deze “Oproep aan de Directie van Delhaize” ondertekenen?

“Wij Nederlanders lopen op culinair gebied niet meer zo heel ver achter op Belgie. Maar bij het thuis bereiden van goede maaltijden hebben we wel een serieus probleem: de kwaliteit van onze supermarkten.

Vandaar mijn dringend verzoek: wilt u alstublieft zo goed zijn om Konmar over te nemen?
Maak er van die heerlijke Delhaizes van. En koop astublieft ook een aantal Edah’s zodat we voortaan altijd een Delhaize in de buurt hebben.

…”

Hmmm, toch maar eens aan H vragen…

Dit bericht werd geplaatst in ah, albert heijn, België, delhaize, Nederland, P, vergelijking. Bookmark de permalink .

21 reacties op Delhaize versus Albert Heijn

  1. hidh zegt:

    Ik weet niet of Delhaize recent zijn aanbod veranderd heeft, maar in elk geval wat de kant-en-klaarmaaltijden betreft wint AH het wat mij betreft van Delhaize.

    Maar op het gebied van verse producten, m.n. vis en vlees, is het inderdaad andersom (met uitzondering wellicht van fruit en groente). Het wijnaanbod van Delhaize is ook beter.

    Met brood en bakkerijproducten winnen AH en vooral Konmar met afstand van Delhaize.

    Het beeld is dus genuanceerd…

  2. hidh zegt:

    PS: wel benieuwd of Max Kohnstamm (van de oproep) dé Max Kohnstamm is.

  3. versemelk zegt:

    Ik ben Zwitser en woon nu sinds 1.5 jaar in Belgie. 1. In Belgische supermarkten kan je meestaal niet eens verse (gepasteuriseerde) melk kopen – alleen MATCH en Carrefour verkopen gep. melk en die smaakt ook niet echt vers zoals melk uit AH of SdB (Campina telt niet als vers); – en ook vers fruitsap is niet verkrijgbaar (alleen maar een ‘half’ verse sinaasappelsap in Delhaize). Wij vinden het zelfs zo vervelend dat we ongeveer twee keer per maand naar een Albert Heijn gaan winkelen: misschien heeft Carrefour een betere vis selectie, maar op alle andere producten wint AH duidelijk over al de belgische supermarkten; fruit en groenten (in Delhaize ok, in Carrefour echt niet ok), sap, melk(!!!), bier (in belgische winkels zijn de meeste buitenlandse bieren niet verkrijgbaar en niet iedereen houdt van die sterke, zoete bieren), wijn (het aanbod van Delhaize is zeker niet beter), vlees, ham, spek van AH heeft veel betere kwaliteit. Het is voor mij heel jammer dat AH hier niet bestaat en ik zou op den duur met die belgische supermarkten niet willen leven. Het lijkt me intussen duidelijk dat Delhaize de beste kwaliteit heeft van supermarkten in Belgie maar geen kans maakt in het vergelijk met AH (of SdB, K3000).

    • fiere belg zegt:

      Ben zelf belg en ben genoodzaakt te leven in Nederland. Woon hier al twee jaar en heb een hekel aan die Albert Hein!!!
      Albert Hein, de grootste kutsupermarkt van Nederland. Nauwelijks verse producten, kant-en-klare maaltijden die smaken als kunststof (grootse gevolg is dat de ollanders nog minder kunnen koken dan voorheen), hun dwaze reclame op televisie, … Grootse ergernis is dat ze vaak onderbemand zijn, gevolg ellenlange wachttijden aan de kassa!!!

      Geef mij maar Belgische supermarkten. Ideaal zou zijn franse supermarkten in Nederland zoals Auchan of Intermarche. Misschien dat de Nederlanders dan uiteindelijk eens iets anders kunnen klaarmaken dan hun vreselijke boerenkool en kroket.

      Vive la cuisine francaise, weg met Albert Hein en hun vreselijke eetgewoonten!!!

      • hidh zegt:

        Tja, wat betreft melk (met stip), kant-en-klaarmaaltijden, groente en fruit wint AH het wat mij betreft echt van Delhaize.

        Beauty is in the eye of the beholder, zullen we maar zeggen.

        • Tet zegt:

          Ik woon in België en ben al naar tal van supermarkten geweest. Ik weet niet hoe Albert Heijn is, maar de Delhaize is geweldig qua kwaliteit. Nergens anders vertrouw ik het (bio-)vlees, fruit en groenteaanbod meer dan in de Delhaize.

          De carrefour is ongelooflijk slechte kwaliteit, de colruyt is een gezellige supermarkt maar de kwaliteit kan ook beter, en voor de rest is alles vrij zwak (Lidl, Aldi, …). Ik koop altijd groente, fruit, vlees, eieren, vis, noten, … in de delhaize, andere dingen koop ik wel eens in de colruyt.

          Aan de andere kant : ik ben wel een beetje fanatiek op het gebied van bioproducten de laatste tijd :). Als ik naar de colruyt ga is het meestal voor speelgoed of batterijen :), hun “verse” producten mogen ze houden.

      • sara zegt:

        Wat doe je dan nog in Nederland als het toch allemaal niet deugt,rot dan op ,man

  4. hidh zegt:

    Ik moet zeggen dat ik inderdaad wel erg onder de indruk ben van de Albert Heijn XL die hier in de buurt recent geopend is. AH verslaat nu ook op het gebied van het kaasaanbod de Delhaize waar ik in Brussel mijn inkopen placht te doen. Maar om een XL met een “gewone” grote supermarkt te vergelijken is misschien niet helemaal fair.

  5. hidh zegt:

    O, maar wat die melk betreft: helemaal eens!! Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat culinair hoog ontwikkelde beschavingen als de Franse en de Belgische genoegen nemen met zulke vieze melk!

    • Rien Bazen zegt:

      Waarschijnlijk de meeste Belgen en Fransen slechts melk in hun ochtendkoffie drinken, danmaakt het niks uit. Na Roosendaal zie tot diep in Italië geen mens een mond aan een glas melk zetten, laat staan karnemelk.

  6. versemelk zegt:

    Pardon: C1000 (en niet K3000 – verwisseling met een vroegere Zwitserse winkel)

  7. hidh zegt:

    Hmm, maar als ik Delhaize met C1000 vergelijk wint Delhaize het toch wel met glans hoor.

    En, to be fair, zodra we de *bakkers* in NL en BE gaan vergelijken wint BE natuurlijk met straatlengtes voorsprong… (want 1. ze zijn in BE tenminste op zondag open, en 2. de croissants en aanverwanten zijn er vele malen beter, terwijl ook het aanbod aan grof brood meestal minstens zo goed is als in NL)

  8. versemelk zegt:

    Ok, het brood bij de bakkers is heel goed (maar ik zie geen verschil met Nederlands brood), maar iets anders mag ook niet vergeten worden: de bakkers in Belgie hebben meestal alleen maar zoete gebakken en geen zoutige dingen zoals kaastaart (‘met kaas’, ik bedoel geen Engelse ‘cheese cake’) of gebakken met ham (ham-croissants, Schinkengipfeli), zulke dingen zijn bij Nederlandse bakkers vaak wel verkrijgbaar, voor iemand met een zoutige smaak is er echt geen keuze in Belgie. Dat ze op zondag open zijn is wel waar, maar ik ga niet akkord daarmee, dat bakkers in Belgie winnen.

  9. Pingback: Tijd en kostbaarheid « Om ter saaist

  10. Pingback: Geef uw sociaal leven een nieuwe impuls! « Om ter saaist

  11. Heb je even??? zegt:

    Tja, ik woon nu enige tijd als Nederlander in Brussel… Maar ik mis de Albert Heijn toch echt!

    Laatst moest ik even snel wat boodschappen doen, binnen een paar minuten had ik mijn boodschappen, dus in de rij gaan staan, 45 minuten later stond ik buiten, dat noemen ze efficient?

    Wat betreft groente, vlees (50% goedkoper in nl), melk, is de AH toch echt beter.
    En dan wat ik toch het allermeest mis, de buitenlandse producten, zoals tortillas, chinese kruiden, mie, en nog vele anderen!

    Daarnaast heeft de AH een assortiment dat van goedkoop naar duur gaat, je kunt dus altijd kiezen hoe duur je gaat…

    Doe mij maar de AH, in Tsjechie hebben ze het bijvoorbeeld al, alleen dan onder de naam Albert…

  12. Cathy zegt:

    Ik kan persoonlijk niet wachten tot Albert Heijn naar Belgie komt. Ik ken de Nederlandse supermarkt, en die is met grote afstand veel beter dan welk Belgisch alternatief dan ook. Efficienter, meer klantvriendelijk, een beter assortiment, proper, genoeg ruimte voor het winkelen.

    Graag heel snel een AH in Brussel!

  13. Cathy zegt:

    En openingstijden!! De AH in Amsterdam is altijd open tot 22.00 – kunnen we dat voor de laatwerkers hier ook in Belgie krijgen?!?!

  14. Pieter zegt:

    Toch wel erg verwonderlijk om te zien dat zowel Delhaize en Colruyt in de omgeven van de AH hun prijzen verlaagd hebben, om toch maar hun klanten te kunnen behouden. En daar de Belgische wetgeving het niet toelaat om producten onder de aankoopprijs te verkopen (iets wat in NL wel kan, als het via andere producten maar gecompenseerd wordt), geeft het toch wel enige stof tot nadenken: als daar de prijzen nu wel omlaag kunnen en men voldoet dan nog aan de Belgische wetgeving, dan hebben we al die jaren toch behoorlijk te veel betaald hier.
    Zelf rij ik 1 keer per maand naar NL om daar te grossieren. Stukken goedkoper voor een goede kwaliteit. Zeker als het om groeten gaat. Wekelijks kom ik bij de Delhaize waar ik woon verlepte groenten in het vak tegen, gerimplelde paprikas etc.. reden genoeg om dat daar niet te halen (carefour is niet echt beter op dat gebied, en het aanbod daar vind ik nog minder dan bij Delhaize). En zoals anderen al gezegd hebben, eindelijk drinkbare melk in Belgie.

    Nee, wat mij betreft mogen er meer vestigingen komen. De winkel in Brasschaat is scheelt mij alvast 40 km extra te rijden. Moge de eerstvolgende in de buurt van Brussel komen 🙂

  15. caron zegt:

    waar bent U gevestigd in Belgie?
    Graag antwoord vandaag, daar ik morgen naar Dunkerque ga.

    Dank U

    Mevrouw Caron

Geef een reactie

